Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Ocean X-teams bärgade kompassen från Som

Publicerad 2016-09-11 19:09:01 i Allmänt,

  Ocean X-team bärgade kompassen från den förlista ryska ubåten Som. Det var i våras som de bärgade kompassen och överlämnade den som sjöfynd till Polisen. Nu har polisen gjort den bedömingen att kompassen inte är att betrakta som vare sig sjöfynd eller hittegods.
  Den ryska staten har gjort anspråk på kompassen som tillhörde ubåten Som, via ambassaden och den ska återlämnas till ryska staten. Det har sjöpolisen bestämt. Det är  Dennis Åsberg i Ocean X-team är inte nöjd med beslutet. Han anser istället att det som står i sjölagen ska följas och där står det bland annat att den som bärgat ett nyttigt fynd ha rätt till bärgarlön. Detta är en  fråga som enligt Dennis Åsberg aldrig har varit uppe på bordet. Enligt honom är det självklart att det ska betalas ut bärgarlön för kompassen. Tidigare har Länsstyrelsen och Sjöfartsverket gjort samma bedöming som sjöpolisen.
  Men Dennis Åberg i Ocean X-team tänker driva frågan vidare om bärgarlön. Vilket jag inte tycker är orimligt. De har väl i alla fall haft en del utgifter i samband med bärgningen av kompassen som de vill ha täckning för. Så nu får vi se hur det går med det.
 
För er som inte känner till historien kommer här lite fakta om ubåten hämtat från Norrtelje Tidning:

Den ryska ubåten ”Som” påträffades av de lokala vrakletarna från företaget Ocean X Team i juli förra sommaren. Vraket ligger på cirka 90 meters djup, sydost om Grisslehamn. Ubåten, med 18 besättningsmän, kolliderade med den svenska ångbåten S/S Ångermanland våren 1916. Fartyget är byggt i USA och har varit stationerad i bland annat Svarta havet innan den hamna de på Åland.

/Ma

 


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela