Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Nya lagar 2018

Publicerad 2018-01-01 14:19:12 i Allmänt, Allmänt, Nyheter, nyheter,

  Som vanligt så är det en massa nya lagar som införs under det år som kommer och i år är det dessa lagar som vi får stifta bekantskap med.
  Alla som använder Internet kommer att omfattat av lagen om olaga integritetintrång. Det är alltså att man inte längre kan lägga ut vad som helst på nätet längre. Anses det integritetskränkande så kan det vara ett lagbrott.
   Straffskatten för att föra in alkohol i Sverige höjs till 40%. Dvs det blir dyrare att smuggla alkohol. 
  Krav på ökad tillgänglighet för funktionshindrade. 
  18-års gräns för att sola i solarium.
   Ny elfordonspremie som kommer att omfatta bland annat elcyklar. 
   Socialnämnden får ansvar för att motverka spelmissbruk. Så nu gäller det att inte spela för mycket om man vill undgå  att hamna i socialtjänsten register.
   Ökat sekretesskydd för offentlig anställdas privata kontaktuppgifter och foton på arbetsplatsens intranät. 
 Det ska också bli sekretesskydd för hur privatpersoner använder Internet på bibliotek. Undrar om detta skydd också omfattar de böcker som privatpersoner lånar där? 
  Advokater som begår brott utanför arbetstid ska kunna uteslutas ur Advokatsamfundet. 
  1 februari blir det förbjudet att prata i mobilen i bilen om man inte har handsfree.
  Obligatorisk förskoleklass från sex år införs. Dessutom får rektorer besluta om partier ska bjudas in till skolorna. Urval ska ske på objektiv grund. 
  Höjt straff för vapenbrott. Minst två år. Så det blir till att se till att ha licens för vapnet om man har något sådant.  Men det blir en amnesti för att inlämnad olagliga vapen i februari till april. Antar att polisen då kommer få in en massa vapen.
   Skyddsjakt på kron och dovhjortar tillåts på fält med oskördade grödor och skogsplanteringar. Inget tillstånd behövs juli - 1 april. 
  Detta är lite av de lagar som vi i Sverige kommer att omfattas av detta år... 

/Ma



Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela