Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Det där med tilltalsnamn

Publicerad 2018-02-04 17:55:34 i Allmänt, Allmänt, Nyheter, nyheter,

  Jag blivit varse om sak. Det har inte varit något tilltalsnamn registrerat hos Folkbokföringen på mig. Alla mina förnamn har däremot varit registrerade samt mitt efternamn.
  Men så började jag ett nytt jobb. Som brukligt var så fick jag en mejladress som brukar bestå av fö[email protected]. Till min stora häpnad så var det inte mitt tilltalsnamn som de hade döpt mig till på IT-avdelningen utan det namn som stod först av mina förnamn. 
  Efter lite forskande kom det fram att det berodde på att det inte fanns något tilltalsnamn registrerat på mig, utan de hade tagit det första namnet och eftersom de hämtade sina uppgifter automatiskt från Skatteverkets folkbokföringens namnregister så blev det för mig att kontakta Skatteverket för att få mitt förnamn markerat som just förnamn. Annars skulle det bli struligt att få heta mitt tilltalsnamn. 
   Man skulle ju kunna tro att jag hade bytt förnamn någon gång i mitt liv. Nej, det har jag inte. Däremot har jag haft en lång rad av smeknamn som har bildas av mitt egentligen förnamn däribland Ma som är signaturen på denna blogg.
 Men det där med att inte ha något tilltalsnamn registrat hos Skatteverkets folkbokföring är något som jag långt ifrån varit ensam om. En tredjedel av Sveriges befolkning har inte något tilltalsnamn registrerat där. Så om nu fler av dem börjar jobba inom de företag och myndigheter som använder sig av folkbokföringens adressregister när de upprättar sina e-postadresser till sina anställda så måste nog snabbt bli anstormning till folkbokföringen för att markera tilltalsnamnet. Själv hade jag ingen aning om det innan detta hände. Men det är tydligen ganska vanligt. 
/Ma


Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Augusta

Publicerad 2018-02-09 00:35:14

Men det löste sig till slut förstår jag annars blir det svårt i jobbet med mejlen 🙂
Väldigt kallt ute några dagar nu. Fryser.

Svar: Det har löst sig nu.
Ma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela