Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Rikspolischefen i blåsväder.

Publicerad 2017-09-06 16:33:03 i Allmänt, Allmänt, Nyheter, nyheter, politik,

  Nu har rikspolischefen Dan Eliasson hamnat i blåsväder. Han har beslutat att göra avsteg ifrån säkerhetsskyddsförordningen. Han har beslutat att lämna ut känslig information från Polismyndighetens personal- och lönesystem till ett utländskt företag. Som om det inte var nog. Det lämnades dessutom ut okrypterat. Vilket han tydligen inte hade rätt att göra. För detta måste beslutas av MUST. ( Militära underrättelse- och säkerhetstjänsten.)

Polisens personal-och lönesystem, Palasso, har beskrivits om hjärtat i polisens verksamhet. Den som får tillgång till systemet får en unik inblick i hur polisen arbetar.

Nu har alltså självaste rikspolischefen beslutat att dessa uppgifter ska lämnas ut till ett utländskt företag utan att krypteras. Allt för att spara pengar och tid. Detta är ännu en av de it- skandaler som har uppdagats den senaste tiden. 

  De förra som har varit ansvariga för dessa it- skandaler har fått sluta på sina toppjobb. Nu återstår väl bara att räkna hur många dagar som rikspolischefen kan sitta kvar på sitt nuvarande ämbete innan han får sluta. För sitta kvar efter denna tabbe tror jag blir svårt för honom att göra. De har de som varit inblandade i diverse IT-skandal innan bevisat. 

 Återstår bara att se vem som ska ta över efter denne Dan Eliasson? Jag ingen direkt kandidat till posten som rikspolischef. Kanske är det därför han har fått sitta kvar så länge. För han lär ju knappast ha varit särskilt populär eller uppskattad på det jobbet, av det jag har kunnat erfara...

/Ma

Kommer rikspolischefen sitta kvar

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela