Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Nya lagar angående drönare

Publicerad 2017-09-09 18:59:24 i Allmänt, Allmänt, Natur och friluftsliv, Regionalt,

Hittade dessa tänkvärda ord om drönare på polisens facebooksida. 

"Äger du en drönare? 

Då behöver du ha koll på det här:

När du flyger drönare är du skyldig att följa de lagar och föreskrifter som gäller för all luftfart. Du behöver tillstånd för att flyga inom en flygplats kontrollzon. Dessa kan sträcka sig flera mil från en flygplats och du behöver ha koll på var dessa kontrollzoner är. Här finns en karta: www.lfv.se

Brottet man kan göra sig skyldig till om man flyger i en kontrollzon är brott mot luftfartslagen. Om man flyger över ett skyddsobjekt är det brott mot skyddslagen. 

Du som gör dig skyldig till något av dessa brott kan dömas till böter eller fängelse. 

På Transportstyrelsens webbplats kan du läsa mer: 
http://www.transportstyrelsen.se/dronare

Dela gärna med dig av inlägget till dina vänner."

 Detta är något som inte alla verkar känna till. Mitt Sommartillhåll ligger ju fak5 inom så kallat skyddsområde. Dvs det ligger för nära militärt område för att det ska vara tillåtet att flyga med drönare där. Dessutom är det inte bara skyddsområde där utan det finns också känsliga naturskyddsområden i omgivningarna som gör att det förbjudet att flyga med drönare där och om man gör det så är det straffbart. Detta är något som det verkar som om alla inte känner till. 
  Det är inte så enkelt som det verkar. Dvs att bara gå och köpa en drönare och sedan börja flyga med den. Det är massor av sakeran bör känna till så att man inte hamnar i finkan pga att man flygit drönare där man inte ska..

/ Ma

Lagar om drönare

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela