Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Lodjuret i huvudstaden

Publicerad 2017-11-15 17:12:54 i Allmänt, Allmänt, Hem och trädgård, Natur och friluftsliv, Nyheter, nyheter,

  Nu har även stockholmarna fått stifta bekantskap med lodjur. Åtminstone om de bor i trakterna kring Täby. För där springer det omkring en i årsunge som verkar vara en riktig linslus.

  Hela Facebook är fylld av bilder på denna lokatt. Folk förundras över att den kan vara så orädd. Det tycker inte jag är mycket att förundras över. Lodjur är ju till naturen väldigt nyfikna av sig och ska utforska det mesta 
  Täbyborna borde nog vara glada att det lilla lodjuret inte hälsade på inne hos dem också. Det faktiskt något som jag har fått uppleva på den tiden som jag bodde på landet.  Eftersom lodjuren nu verkar att ha börjat hitta till staden. Jag tror Stockholmarna kanske hade fått en chock om de hittat ett lodjur inne. De har ju gått för sig att lodjur är skygga djur som man knappast ser. I själva verket är de så att de knappt syns men finns där ändå. Kanske har stockholmarna blivit bättre nu på att se sina lodjur i stan och kanske också inse att myten om våra skygga rovdjur är något som de gått på. Enligt min uppfattning så är de få av våra rovdjur som i sin frihet kan betraktas som skygga. Men i djurparker är de däremot ofta skygga av någon anledning...

/ Ma

Foto: Facebook


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela