Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Kommer reseavdraget att slopas

Publicerad 2017-05-05 19:07:31 i Allmänt,

  Nu verkar det som det är förslag på att slopa reseavdraget. Dvs det är avdraget som man kan gör om man har långt till jobbet och det inte finns några vettiga kollektiva färdmedel att använda sig av. 

  Detta är något som genast har skapat en massa rabalder kring. Som sig brukar så har ju förslaget kommit från några storstadsbor som värnar om miljön. 
  Konstigt nog verkar alla dessa storstadsbor som värnar om miljön sällan inse att det inte är alla som bor storstaden och har kollektiva färdmedel som fungerar så skapligt som de har där.
  I mina trakter är ofta bilen enda sättet att ta sig till jobbet, handla mat osv. Då väl någon fiffig typ med förslaget om att mat behöver man inte handla. Det finns ju så kallade matkassar att beställa hem. De heller inte insett att dessa matkassar bara leverar i storstadsregionerna. Detta är något som jag tror många bortskämda sommarboende inom kommun kommer att få upptäcka i sommar. 
  Så det snacket om att minska bilismen genom att ta bort bilavdraget tycker jag låter dumt. För hur ska folk fixa ditt livs pussel om de inte bor i storstäder med bra kollektivtrafik? Det bara så att man får nog inse att i stor del av detta land är vi beroende av bilen.  
  Många skulle nog kanske inte ens har råd att arbeta om de tog bort reseavdraget. Åtminstone skulle de nog anse det lönsammare att gå hemma istället. Så det var knappast en genomtänkt förslag...

/ Ma

Slopat reseavdrag

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela