Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Sverige snart en diktatur

Publicerad 2017-07-07 15:58:11 i Allmänt, Allmänt, nyheter, politik,

  Sverige har snart infört censur och sen dröjer det nog inte så länge innan vi också blir en diktatur. För censur är första steget mot en diktatur. Vad är det då för censur som är på väg att införas. Det jag syftar på är  Stefan Löfvens nya censurlag som var föreslagen. Men som redan har  åkt på stark kritik. Den var tänkt att genom en ändring i grundlagen göra det möjligt att förbjuda webbsidor som avslöjar etnicitet på dömda brottslingar och andra "känsliga" uppgifter. 

  När regeringen skickade lagförslaget på remiss råkade man skriva "ras" som exempel på förbjudna uppgifter – en formulering man nu tvingas backa från eftersom ras, enligt officiell västerländsk ideologi, är en social konstruktion.
  Men det är inte bara av den orsaken som lagen fått kritik. 
  Hovrätten över Skåne och Blekinge riktade skarp kritik mot själva censuren som sådan. De konstaterade att förslaget strider mot den grundläggande principen om att grundlagsskyddet knyts till användningen av vissa medier och inte till vilket innehåll ett yttrande har.
 Samma hovrätt menar även att Stefan Löfven, ifall han får igenom lagförslaget, bryter mot det svenska censurförbudet, enligt lagrådsremissen (sid 143).

Regeringen framhärdar dock med att censuren bör införas. Så nu får vi se om sajter som t.ex Lexbase får vara kvar eller om de ska bli totalförbjudna. I vilket fall som helst verkar detta vara ett steg i att införa censur i detta land. Som om det inte är nog med den censur som vi redan har. Tycker att man lite titt som oftast får tänka sig för så att man inte skriver något som kan vara kränkande. 

I vilket fall som helst så brukardemokratiskt styrda länder inte vara så pigga på att införa censur som vi är här i Sverige. Så jag tror faktiskt att om detta lagförslag går igenom så är vi en bit närmare att bli en diktatur inom en kanske inte alltför avlägsen tid. Efter som åtskilliga av medborgarna i detta land också anser sig positiva till sådana här lagförslag så lär det nog inte heller bli särskilt svårt att införa diktatur i detta land...


/ Ma

Censurlag

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela