Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Nyårsraketer blir förbjudna

Publicerad 2017-01-05 19:43:54 i Allmänt,

    Nu är det tydligen så att de många skador som har varit har utlöst att nyårsraketer nu blir förbjudna. Det är nog knappast så många som blir förvånade över detta. Efter alla rapporter som kommit om hur det har skjutits raketer mot polis, räddningstjänst, ambulans och skrämt djur som hundar och hästar till döds så har Sveriges Fyrverkeribranschförbund (SFB) haft krismöte imorse och kommit fram till att ett av besluten som fattades på mötet var totalstopp för försäljning av fyrverkerier av raket-typ.
  Jag måste säga att jag numera har sällat mig till skaran som vill ha ett raketförbud. Jag blev inte mer välvilligt inställd till detta efter den senaste nyårshelgen. För då fick jag uppleva följande: Staxt efter att jag hade gått och lagt mig på nyårsdagsnatten och somnat, så vaknar jag av att sovrummet är fullt av ett blått ljus som jag snabbt identifierar som blåljus från ett fordan. Jag måste naturligtvis ta mig upp och kolla vad det var. Samtidigt som jag tänker skräckslaget Brinner det i närheten? Jag har ju snappat upp lite om branden i Husby några dagar tidigare, så jag är ordentligt uppskrämd när jag tittar ut genom fönstret och ut på gatan utanför. 
  Mycket riktigt står där en brandbil. Varför står den då där? Först trodde jag att den stod där pga trafikolycka eller dyligt. Men så var inte fallet. Det blev jag varse om när jag fick syn på en polisbil som kom körande på gatan och körde om Räddningtjänsten och sedan föjde brandbilen efter upp på en tvärgatan längs den gata som jag bor på. 
Det var tydligen att det var där det brann och de fick tydligen släcka en källare i ett hus som står öde där. Men ryktet säger att branden orsakades av att några ynglingar hade fyrat av nyårsraketer in i ödeshuset källare där det tagit eld. Hur nu någon kan vara så dum att göra något sådant. Men det verkar ju inte som det är någon större brist på sådana dumhuvuden. Så nog anser jag att förbudet för nyårsraketer är helt rätt. Speciellt med tanke på vad jag upplevde denna nyårshelg.
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Jessica Högberg

Publicerad 2017-01-09 13:37:02

T råkigt att det ska behöva komma till förbud men...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela