Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Yttrandefrihet eller inte

Publicerad 2017-02-06 17:22:09 i Allmänt,

 
 
   Var det yttrandefrihet då en polisman skrev på Facebook om sin syn på invandrarpolitiken och vad den för med sig i hans dagliga arbete? Svårt fall? Knappast tycker jag efter att ha läst inlägget. Däremot gjorde han de flesta som läste det uppmärksamma på en sak som de flesta egentligen känner till.
  Det är ett faktum att invandare är överrepresenterade i brottstatisken och är de som mest befolkar våra kriminalvårdsanstalter. Så hur ska de hamna där om de inte först hamnar hos polisen? Så det är ju bara först anhalten innan de hamnar i finkan.
  I sitt inlägg på Facebook radar denna polisman upp vad som har sysselsatt honom under veckan och dessutom hittar på lite namn på gärningsmännen och sedan listar han även upp vilka länder de sägs komma ifrån. Detta är grov rasism enligt vissa och polisen blir polisanmäld. Så ligger ärendet hos Örebropolisen för utredning om kollegan har gjort sig skyldig till hets mot folkgrupp eller något liknande.
  I vilket fall som helst så är det många som har uppmärksammat detta och det har blildas både Facebookgrupper som stöd till honom och namninsamlingar. En sak är dock säker att det har inte gått omärkt förbi på Facebook. Även om det i övriga medier har varit väldigt tyst om det...
 
/Ma
 
Lite länkar om detta:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9JREp/polis-kritiserade-invandringspolitik-anmals
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=11361#.WJgWsnEVeEA.mailto
https://www.na.se/logga-in/yttrandefrihetsexpert-forsvarar-peter-springare-han-borde-inte-anmalas
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Jessica Högberg

Publicerad 2017-02-07 09:52:15

Frågan är ju vart han vill komma med sina inlägg. Ganska många i våra fängelser har oxå ADHD...

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela