Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Skyddsobjekt lämnades ut till Kina

Publicerad 2017-08-20 16:57:09 i Allmänt, Allmänt, Nyheter, politik,

  Nu kommer det ännu en skandal då det gäller försvarshemligheter. Förra gången var det Transportstyrelsen. Den här gången är det frågan om Fortifikationsverket som i samband med en upphandling har lämnat ut hemliga uppgifter till ett företag vars underleverantör är ett kinesiskt företag. 

  Eftersom det är Fortifikationsverket som har hand om de militära byggnadsplanerna och det skulle göras en digitalisering av ritningar till dessa. Så lades detta ut på entreprenad. Nu när det hela kollas upp verkar det som om en stor del av Fortifikationsverkets byggnadsritningar hamnat i Kina via en underleverantör. 
  Hur ska det gå medvårat stackars försvar?Det verkar som om det mesta av hur det är uppbyggt och ser ut lär finnas hos utlandet som läget är nu. Det blir inte svårt för fienden att anfall oss, då de vet exakt hur våra försvarbyggnader ser ut och vad det används till. 
  Det blir nog till att rusta upp vårat försvar och bygga om det totalt om vi ska kunna kallas ha något som kan kallas för svenskt försvar. Som läget är nu så verkar ju fienden har bättre kartor och vetskap om våra försvarshemligheter än vad vi själva har. 
  Sen kan man ju fundera på vilka minstrar som ska avgå efter detta avslöjade. Men jag misstänker att detta var känt inom regeringen sedan förut. Så det var nog därför Alliansen ville misstroende förklara de minstrar som man ville. Jag börjar nog Anna vinden av det hela och dessutom undrar jag var slutet på detta ska vara...

/Ma


Fortifikationsverket ritningar hamnade i Kina

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela