Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Fildelning kan bli dyrt för tusentals

Publicerad 2016-09-05 20:10:35 i Allmänt,

  Det där med att filadela kan bli dyrt för de tusentals som ägnar sig åt olaglig fildelning. I dagarna har tusentals avslöjats som sysslat med detta och de har börjat med blygsamma 2.000 kr per film . Men summan lär komma att höjas under hösten och ännu fler få kravbrev. Det är Spridningskollen som står bakom detta och står ett inkassobolag. Så om det finns folk som inte förstått att fildelning numera är ett brott, så är risken stor att det dimper ned ett brev från ett inkassoföretag.
 De närmaste veckorna lär det dimpa ned en faktura för fildelning hos cikra 500 - 1000 svenskar som har ägnat sig åt detta och jag anta att om man skulle strunta i att betala den hamnar hos inkasso, med tanke på vilka som står bakom Spridningskollen.
  De har kommit underfund med hur man ska bete sig för att få tag i folks uppgifter.Det börar med att de genom "en särskild programvara" kan de IP-adresser som används för att sprida filmer eller TV-serier illegalt på nätet identifieras och genom det går även att ta reda på vilken internetleverantör som står bakom. Därefter kan Spridningskollen i domstol begära att operatörerna lämnar ut personuppgifter bakom de olika IP-numren. Detta gör att man kan skicka krav på skadestånd även utan domstolsbeslut.
  Detta är orsaken till att 500 - 1000 svenskar kommer att få skadeståndskrav neddimpande i brevlådan inom kort. Själv kan jag vara glad över att jagsällan tittar på film via datorn och nog knappast kan bli föremål för detta. I och med att jag i princip aldrig ägnar mig åt denna brottslighet. Men det lär nog bli kännbart för dem som har gjort det. Åtminstone i vissa fall lär det bli väldigt dyrt har jag förstått...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela