Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Chiapuddingen - En förbjuden anrättning

Publicerad 2016-09-27 19:44:29 i Mat och dryck,

   Chiapuddingen är en ny hälsoinspirerad maträtt. Men i och med att den är nya så är reglerat i EU-förordningen som säger att nya livsmedel måste godkännas innan de kommer ut på marknaden. De företag som vill servera nya livsmedel måste ansöka om det själva och få de godkända och Chiapuddingen faller under detta.
  Detta är något som Jan Emanuel Johansson har tagit fakta på och protesterar emot. Han har nu enligt egen utsago som första person ansökt hos Livsmedelsverket om att få servera chiapudding på kaféet som drivs av Färsna 4H-gård där han är involverad.
  Dock verkar det inte som om han har som planerar att erbjuda gästerna att käka chiapudding på Färsna kafé, utan han har gjort det för att vill visa på problematiken att myndigheterna sätter systemet före människan. Jan Emanuel Johansson är av åsikten att Sverige hamnat snett genom att myndigheter inte är anpassade till varken entreprenörer eller människor. Jan Emanuel Johansson är som kanske bekant före detta socialdemokratisk kommunpolitiker och entreprenör bland annat.
  Så för att retas lite med honom funderar jag lite på om jag ska ta och bege mig till Färsna gårds kafée och fråga om jag kan få bli serverad chiapudding när jag har vägarna förbi där. Men jag tror dock jag får nöja med mig något annat chiapudding om jag är där. För Chiapudding är ju EU-förbjudet. Men det vore kul att få höra en vidareutveckling av det jag läste om detta i Norrtelje Tidning. Så jag kanske hälsar på någon dag när jag tid...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela