Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Elmsta eller Älmsta

Publicerad 2016-10-12 21:21:25 i Regionalt,

  Nu har Lantmäteriet kommit med svaret på hur orten Elmsta eller Älmsta ska stavas. Det är en ort som ligger cirka en halv mil ifrån Mitt Sommartillhåll och där kan man få tag i en hel av de saker man behöver vid semester. Nu är det bestämt av Lantmäteriet att ortens namn ska stavas Älmsta. Elmsta är tydligen bara ett utslag av Väddö dialekten.
  Jag som bodde där tills jag var elva, blev lite förvånad över att de valde att ta namnet Älmsta som korrekt namn. För i min barndom vet jag att orten stavades Elmsta och jag har sällan hört någon säga något annat än Elmsta om orten. Förrutom några utomsockens. Till och med här i Norrtälje säger vi Elmsta.
  Fast nu har Lantmäteriet slagit fast att namnet härstammar ifrån. Namnet är kopplat till fornsvenskans aelme vilket betyder almdunge. Så nu får kanske vi som alltid har sagt Elmsta om Väddös största ort lära oss att kalla den för Älmsta.
Fast det kanske är likadant med Älmsta som med Väddö. Jag har hittat gamla brev där folk har kallat Väddö för Vedö och det kan nog ha att göra med att är vår härliga dialekt här som tar bort alla Ä och gör om dem till E som har gjort att Älmsta har fått heta Elmsta. Folk har inte riktigt lärt sig det där med stavningen.
 Vilket även jag hade svårt för när jag gick i skolan. Jag vill gärna skriva E istället för Ä. Men det var tydligen något som man bara fick lära sig att så skulle det stavas även om man sa det på annat vis och nu lär tydligen alla Väddöbor och övriga få lära sig att det heter Älmsta och inget annat...
 
/M

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela