Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Inte ofta vi har samma åsikt

Publicerad 2016-05-13 19:19:59 i Regionalt,

  Det är inte särskilt ofta som Sverige Demokraterna och jag har samma åsikt. Men i detta fall måste säga att jag delar deras åsikt och det gäller den debattartikel som Ingmar Ögren och Mikael Strandman skrev i Norrtelje Tidning. Visst var trevligare förr  på Väddö. Då Luftvärnsregementet härskade där och innan Väddö skutfält hade övertagits av Första amfibieregementet Slut är det på alla trevliga besök på forna LVSS och deras information om verksamheten.
  Något generellt byggförbud på Väddö tror jag inte fanns då heller. Det byggdes lite här och där vill jag minnas. Inte behövde skicka in våra byggnadsritningar till några andra än Byggnadsnämnden heller. Numera är det betydligt svårare att få bygga och det har blivit byggförbud genom så kallat ”militärt samråd” över en stor del av Väddö där jag har Mitt Sommartillhåll.
  Så det är bara att konstatera att det var bättre förr. Bullrar gör det fortfarande och det har det gjort så länge jag kan minnas. Men jag kan inte minnas att det var Byggförbud på så många platser som det är nu. Pratar man med någon/några om saken så vet nästan alla någon plätt där det har blivit byggförbud. Så det är bara att konstatera att det är bäst att skaffa sig ett gammal hus om man ska bo där. Då de ju knappast kalla det för nybyggnation. Undra om det är lika svårt att byta verksmhet på en fastighetet. T.ex från näringsfastighet till fritidsfastighetet eller permanent fastighet på grund av Första amfibiereregementet har tagit över LVSS. Förr i världen var sådant ingen större match. Idag verkar det vara mycket trassligt. För att inte tala om att vilja bygga ett helt nytt hus. Tur att de kom på det där med Attefallshus och Friggebodar. Jag tror inte att de kan stoppa det. Men funderar jag på att bygga något sådant på Mitt Sommartillhåll, är det nog säkrast att jag frågar Byggnadsnämnden först. Kanske bör jag även fråga dem innan jag fäller träd på min tomt och dylikt. Mitt hus lär ju ligga inom så kallat utökat militärtskyddsområde. Då kan man inte riktigt vara på den säkra sidan...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Jessica Högberg

Publicerad 2016-05-15 15:32:25

Ha ha, det är väl då du är på den säkra sidan?😉

Postat av: Days by Johanna

Publicerad 2016-05-15 19:48:34

Ja bloggträffen var kanon. Hoppas du haft en bra helg

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela