Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Ocean Galas besök blev kortvarigt

Publicerad 2016-08-06 19:08:24 i invandring,

  Flyktingfartyget Ocean Gala får inte vara kvar i hamnen i Utö utanför Härnösand utan måste segla vidare. Igår meddelade Mark- och miljödomstolen att fartyget, som ligger för ankar i Utansjö utanför Härnösand, inte längre får stanna i hamnen. Så det blir inget flytande flyktingboende där, som det var tänkt.
  Förrut slog Länsstyrelsen fast att fartyget inte får ankra på grund av miljöskäl och domstolen avslog igår ägarens överklagan. Bolaget hade tecknat avtal med Migrationsverket om att inhysa 1 790 asylsökande på båten. Men eftersom Länsstyrelsen nu har beslutat om ankringsförbud anser Migrationsverket att kontraktet är ogiltigt och har valt att returnera alla fakturor. För några dagar sedan medelade också ägaren att 90 av de 140 anställda på fartyget skickats hem.
  Så det där med flyktingförläggning på båt verkar inte ha varit någon god ide. Åtminstone inte i den regi som det var tänkt i Härnösands kommun. Man bör nog till exemptel fixa med alla tillstånd och komma mycket väl överens med kommunen innan man ens tänker tanken på detta. Detta är åtminstone den slutsats man kan dra efter Ocean Galas besök i Härnösands hamn.
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela