Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Havsnivåerna stiger och då försvinner städer

Publicerad 2015-08-29 21:02:00 i Natur och friluftsliv,

  Havsinvåerna förväntas stiga med minst en meter under de kommande 100-200 åren. Detta gör t.ex att en del städer kommer att dränkas och försvinna den vägen. De som ligger i farozonen är t.ex Singapoer och Tokyo. Många av de värst drabbade platserna ligger i Asien.
  Men även här i vårat land misstänker jag att det där med att fastigheter som ligger alltför nära vattnet kommer att dränkas om ett antal hundra år. Så det där med att bygga nytt intill havet är nog knappast någon bra ide om man hade tänkt att huset skulle stå kvar om några hundra år. För då är ju i så fall risken stor att huset har hamnat under vatten. Allt på grund av att istäckena på Grönland och Antarktis smälter och haven blir varmare i mycket snabbare takt än forskarna har förutspått. Det går fort utför med vår planet med andra ord och det blir bäst att flytta upp på bergen om man vill vara säker på att inte få huset dränkt av en kommande höjning av havsvattennivån.
 Även om vi här i Sverige kanske inte kommer att drabbas så hårt av detta, så finns det all anledning att oroa sig för t.ex Florida i USA som ligger illa till i det fallet. Det är svårt att förutse hur fort polarisanra kommer att smälta i framtiden. Med nuvarande fart ser det ganska dystert ut. Fast detta kanske är något som egenligen är helt normalt för vår planet. Det mesta på denna planet verkar ju gå cykler så varför skulle inte detta kunna vara en sådan. Det kanske är bara normatl och något som återkommer med en sådär hundra, femhundra års mellanrum. Vem vet? Jag kan fundera på om våra försök att rädda vår planet kanske är bortkastade eller kanske till och med farliga för den. För om det bara är en naturlig del i ett förlopp så är det inte så smart att stoppa det. I så fall kanske vi ska börja fundera på vad det var för klimat för ett antal hundra år sedan istället och sätta det i jämförelse med nu. Då kanske vi skulle känna igen jordens stigande havsnivåer. Jag tycker att jag historiemässigt har hört talas om något liknande någonstans. Så varför skulle inte detta kunna var en del i jordens naturliga förlopp. Jag hyser fakstiskt en misstanke om att de faktiskt är så..
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela