Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Lastbilsprotest mot friande dom

Publicerad 2014-11-25 18:21:27 i Resor,

  Har ni lagt märke till den senaste tidens lastbilsprotest? Den lastbilsprotest som jag syftar på är den som stannar Sverige. Närmare bestämt klockan tolv idag och vid midnatt. Det handlar om att lastbilstrafiken kommer att stå stilla då. Varför då undrar Ni säkert? Jo, det är så att domen friade en chaufför utan giltigt körkort. Så det verkar som det vore fritt fram att köra lastbil utan giltigt körkort. Det hela började med att det i oktober greps en makedonsk förare i Sundsvall med förfalskat bulgariskt körkort. Mannen åtalades och i onsdag föll domen. Chauffören frias helt. Därav lastbilschafförernas protest.
 Med andra ord så protesteras det mot att någon kan framföra en lastbil utan giltigt körkort och sedan kom undan med det när det upptäcks. Även jag tycker att det är något fel i det hela. Man måste ju har körkort för att få köra en vanlig personbil och skulle man göra det utan körkort så är det olovlig körning direkt. Men det verkar inte vara lika självklart med utländska chafförer och därtill förare av tunga fordon som lastbil.
  Domen är i mitt tycke helknäpp. Men nu vet vi varför alla lastbilar står vid vägkanten vid 12-tiden på dygnet. Kanske något för oss övriga bilister också att ta efter. Jag tycker inte att det är vidare kul att veta någon kan sitta bakom ratten på en långtradare med dessutom kanske tillhörande släp och inte ha körkort för det, när jag ute på vägen. Kanske det vore dags för oss övriga bilister att protestera också. Domen verkar ju helt befängd enligt mitt sätt att se...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: fenixmona

Publicerad 2014-11-25 20:04:20

Helt befängt! jag förstår mycket väl att det protesteras! Svensk lag ska givetvis gälla alla som befinner sig inom detta lands gränser!! Kramiz

Postat av: Veiken

Publicerad 2014-11-27 11:29:50

Suveränt bra av chaffisarna. Då är det fritt fram att köra lastbil utan körkort! Hmmm... jag tror att jag tar mig en lastbilstur i kväll! Hahaha! ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela