Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Jag minns U137

Publicerad 2013-09-29 19:28:05 i Allmänt, Natur och friluftsliv,

 Nu har det framkommit att Sovjet har detaljkartor över många av våra orter. Det kom inte som någon överraskning för mig. Det har jag länge misstänkt. Kartorna är dessutom mycket bättre än våra egna. De som har gjort dessa kartor är inga andra än det sovjetiska specialförbanden Spetsnaz som blev ett begrepp i västvärlden under det kalla kriget. I Lars Gyllenhall, miliärhistorisk författare och Joakim von Braun, underrättelseexperts nya bok "Ryska elitförband", som är utgiven på förlaget Fischer & Co, visar de hur de sovjetryska spetstrupperna utvecklats de senaste 100 åren och det är en ansenlig utveckling.
  Sverige har aldrig lyckats fånga någon spetsnaz-soldat tots att de säkerligen har funnits på svensk mark. Den enda gången Sverige har lyckats med något i den stilen var vid det sensationella fallet med den sovjetiska ubåten U137 som gick på grund i Karlskrona skärgård den 27 oktober 1981. Annars finns såvitt känt inga publicerade bildbevis för sovjetisk närvaro på svensk mark. Även om jag är säker på det har vait sådan.
  För när läser i Expressen om hur en svensk officer i trakterna kring Mitt Sommartillhåll på ett mystiskt vis mötte en grodman när han skulle ta sig ett dopp i havet. Grodmannens utrustning var av allt att dömma av sovjetiskt ursprung. Jag blir inte heller förvånad när jag läser om detta, för dessa trakter är och har varit intressanta i Sovjet. Fast man kan ju trösta sig med att det verkar som om det var ett antal år sedan dessa spetznas figurer operade på vår mark eller är det så att de fortfarande gör det. I vilket fall som helst verkar boken intressant för den som minns ubåt U137 och inte är fullt övertygad om att Sovjet fullständigt struntar i detta land som kallas Sverige...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Gilla

Publicerad 2013-09-29 21:04:42

Jag har hela tiden varit inne på den tanken att ryssarna var här och kollade oss. Så det känns inte som nån nyhet precis.

Vi är så små, att om man vill från Sovjets sida vill komma åt oss, sitter vi i klistret.

Kram/Gilla

Svar: Även jag har den känslan att ryssarna kollar oss. De gjorde det då och de gör det nu också. Det är bara så...
Ma

Postat av: Fenixmona

Publicerad 2013-09-30 05:57:44

Jodå, jag minns det där...kanske pågår det fortfarande fast de sköter det på ett smidigare sätt...Vem vet...Kramiz

Svar: Visst pågår detta fortfarande. Konstigt vore det annars...
Ma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela