Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Något retar mig

Publicerad 2013-07-29 19:37:00 i Nyheter,

 
 
  Jag läser i Aftonbladet om att 90 % av de anmälningar som kopplas till oroligheterna i Husby har lagts ned. Detta är något som retar mig. Vad sänder det egentligen ut för signaler till de som har ägnat sig åt dessa kravaller som har kostat skattebetalarna så mycket pengar? Det kom in över 400 anmälningar om skadegörelse och annat som kan kopplas till kravallerna. Av dessa 400 anmälningar är det alltså kvar cirka 4 som har lett till att en person har fått fängelse för att ha bränt bilar och två har fått böter för narkotika- respektive vapenbrott. Sedan är det några som är under utredning.Västerortspolisen har totalt 16 misstänkta, bland annat för våldsamt upplopp. Men det är allt, efter dessa upplopp som pågick en vecka. 
  Dessa upplopp kostade oss skattebetalare massor. För att inte tala om hur mycket våra bilförsäkringspremier gick upp efter kravallerna. Det sägs att det kostar massor att ha dessa personer inom lås och bom, men i jämnförelse med vad de kostar då de springer runt ute och ställer saker liknade detta, är det nog förhållandesvis billigt tror jag. För om det bara var dessa fåtalet personer som lyckats ställa till med dessa kravaller och denna vandalisering så tror jag faktiskt att det vore en utmärkt lösning att hålla de som deltog där inom lås och bom. Fast nu tror jag inte att det är bara dessa fåtal personer som var inblandade i dessa kravaller. De var betydligt fler och att polisen inte har fått tag i fler irriterar mig mycket. Speciellt när jag tänker på vad dessa vandlarer kostar oss skattebetalare...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Veiken

Publicerad 2013-07-29 21:12:15

Jag håller med dig helt och hållet. Samhället måste visa att det INTE är OK att förstöra för att man inte får den uppmärksamhet man önskar. Det låter som bortskämda barn som inte får som dom vill, fast det framställs på et helt annat sätt!

Svar: Jag tycker också att det låter som bortskämda ungar som inte får som de vill. Det är dags att samhället tar tag i dessa bortskämda ungar. Det är tydligt att föräldrarna inte kan det...
Ma

Postat av: Gilla

Publicerad 2013-07-29 21:40:03

Jag håller med föregående talare. Det är inte klokt att sånt kan försiggå.

Kram/Gilla

Svar: Även jag är av den åsikten..
Ma

Postat av: KajsaLisa

Publicerad 2013-07-30 13:27:33

Okej, jag har ingen erfarenhet av polisarbete på fältet, men en sak förvånar mig. Köra för fort, råna banker, göra inbrott och en massa andra mer eller mindre allvarliga brott undviker folk att göra framför polisen. Men kasta sten på polisen verkar ha en ovanligt låg uppklarningsprocent.

Svar: Även jag tycker att det är lite konstigt att sådana brott som stenkastning mot polis har så låg uppklaringsprocent. Annat var det förr. Då var det ju det första som klarades upp. Fast det kan i och för sig bero på att Polisen på något sätt har de som kör för fort, gör inbrott och en massan andra mindre allvarliga saker i sina register ändå. Kör man för fort har man ju ofta körkort t.ex. Sen de som stjäl har ofta ett pass eller annan leg handling i polisen register och kanske känns igen därigenom. Gissar att dessa som kastar sten på dem kanske inte ens är ägare till ett id-kort och inte går att identifera så lätt. Det finns folk i detta land som gör allt för att inte komma i kontakt med myndigheter och jag gissar att de är de som ängar sig åt stenkastning...
Ma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela