Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

38 timmar på Forsmarks kärnkraftverk olovligen

Publicerad 2012-10-11 19:54:00 i Nyheter,

  Rasmus Törnqvist, en av Green Peace aktivisterna gömde sig olovligen på Forsmarks kärnkraftsverk i 38 timmar. Polisen och Vattenfall fick en mardröm av Greenpeace intrång på kärnkraftverken Forsmark och Ringhals. När polisen och de ansvariga för kärnkraftverken trodde att de hade hittat allihopa, så visade det sig att det var flera stycken kvar där. 
 På en videoblogg berättar Rasmus bland annat detta:  "Vi är just nu inne, vi har varit här i snart 30 timmar och det är ingen som har märkt oss. Här är bor jag, jag har en sovsäck, ett liggunderlag och en stålningsmätare. För mig är det här ofattbart, att vi befinner oss på svenskt kärnkraftverk, säger Rasmus.". Detta finns att läsa i Expressen. 
 Även jag tycker att det är ofattbart att de kunnat tillbringa så lång tid i kärnkraftverket. Men vem vet? Våra kärnkraftverk kanske är tillhåll för så kallade uteliggare och dylika personer? Att det inte blev någon reaktion kanske beror på att de som jobbar där är vana vid att ha obehöriga där och inte bryr sig? Vem vet? 
  I vilket fall som helst kan vi konstatera att vem som helst kan hälsa på där och sedan slå sig ned och bosätta sig där om vederbörande har lust. Det är nog inte stor risk för upptäckt. Det går utmärkt att natta över där för den som vill och har med sig utrustning för det. 
  Så finns det ingenstans att sova är tydligen våra kärnkraftverk några platser som tydligen kännar som värmestuga. Åtminstone om det är Green Peace aktivister det är frågan om. Det är den slutsats man kan dra av detta. Jag drar slutsatsen att det är nog bara tur att någon illvillig person inte har fått för sig att besöka dessa platser ännu...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Roggan

Publicerad 2012-10-11 20:45:05

Detta var ju sanslöst. Ska det vara så lätt att ta sig in och ligga över där ? Kram

Svar: Jag undrar om det kan vara så att kärnkraftverken bedriver olovlig hotellverksamhet. Det verkar ju nästan så, när man läser i tidiningarna om det...
Ma

Postat av: trollet

Publicerad 2012-10-12 08:57:21

Det var inte illa av dom... aktivisterna alltså... tog dom sej oxå ut osedda?? Nu måste väl något göras för att höja säkerheten?? Många frågor... haha

Svar: Jag hoppas det görs något åt säkerheten i våra kärnkraftverk snart annar lär det nog snart ske en olycka...
Ma

Postat av: Ama de casa

Publicerad 2012-10-12 11:37:34

Läskigt...

sv: Tack för grattiset :-D

Svar: Visst är det läskigt...
Ma

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela