Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Bolagsverket en smuggelcentral?

Publicerad 2012-01-30 18:36:56 i Nyheter,

Det är tydligen att våra myndigheter inte alltid sysslar med det som man tror. Åtminstone verkar det som om de knäcker extra i  en verksamhet som man inte direkt förknippar med deras vanliga syssla. Bolagsverket verkar ha knäckt extra med att smuggla sprit. Där verkar smuggelsprit ha varit en extra förmån. Handläggaren var inte bara fackets representant på BolagsverketHan misstänks dessutom ha sålt smuggelsprit till personalen. Tydligen är det inte bara privata aktörer på denna svarta marknaden. Nu har även staten gett sig in i smuggelaffärerna. Åtminstone när det gäller sprit.                           
  Smugglarligan styrdes från Sundsvall och hann totalt smuggla in 197 000 liter öl, 7 000 liter vin och 2 000 liter sprit innan den avslöjades i maj förra året. Härvan är en av de största i Sverige, och åtalet omfattar totalt 86 personer. Rättegången började förra veckan och beräknas ta 40–50 dagar innan den kan avslutas. 
  Däribland kommer 8 personer från Bolagsverket att åtalas och tro nu inte de flesta av dem kommer att drabbas av avsked. Nej då. Det har deras fackliga medåtalade representant sett till. Detta till trots att generaldirektör Annika Bränström sagt att de ser allvarligt på det inträffade. Den enda som kommer att sluta av denna orsak på Bolagsverket är den facklige representanten som i sin tur kvitterar ut ett avgångsvederlag på 132 000 för att lämna sin anställning där.
  Så den som söker ett jobb där bör nog tycka att det där med att smuggelsprit inte är något att bry sig om eller tycka att det är kul. Någon annan tror jag inte kommer att få jobb där, trots att Bolagsverket jobbar mycket med frågor rörande ekobrott och spritsmuggling faller ju faktiskt under den ramen.
  Så de lever inte som de lär. De där på Bolagsverket....

/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Roggan

Publicerad 2012-01-30 20:42:54

Ibland undrar man vad som rör sig i deras hjärnor. Hur hänger det ihop egentligen. Kram

Postat av: biggan

Publicerad 2012-01-31 09:25:25

ja det verkar ju som dom tar in en bra slant extra där, kram biggan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela