Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Mera fågeldöd?

Publicerad 2011-01-05 17:30:55 i Natur och friluftsliv,

Det är tydligen inte bara i USA som fåglarna faller döda ned från himmeln. Det händer på närmare platser än så. Närmare bestämt i Falköping.  Där har det hittats en massa döda kajor. Först misstänktes att en lastbilschafför hade kört i ihjälp dessa fåglar. Men då inte den stora delen av fåglarna uppvisade såna skador som de blir vid en sådan händelse avslogs misstanken.
En sak är dock säkert de lärde tvistar om orsaken till fåglarnas död. Det finns olika terioer om det. En är nyårsraketer. Andra är förgiftning. En del säger att kylan haft en roll i det hela. En del säger att det är ett sammanträffande av alla de nämnda sakerna. Däremot är en sak säker: är det något fel i ekologiska systemet så syns det först på fåglarna. Saken blir ju inte heller bättre av att det än en gång trillar ned döda fåglar i USA. Denna gång i Louisiana.
Om jag skulle hålla mig med en teori vad detta beror på. Skulle jag gissa på en kombination av kyla samt förgiftning. Troligtvis en förgiftning av långsammare sort. En som inte märks bums på fåglarna. Av den orsaken kan de förflytta sig en ganska lång sträcka som i USA mellan delstaterna. Detta skulle också kunna förklara fiskdöden. Men även fiskar rör sig över stora vattenområden. Det är nog någonstans som vattnet är förgiftat i USA, misstänker jag. Här i Sverige kan ju eventuellt vara offer för samma smittkälla som gör att Östersundsborna får koka sitt dricksvatten. Frågan är ju vad den smittkällan kommer ifrån och om den finns på andra håll. Tycker det händer lite för mycket sånt här i denna jul och nyårshelg. Fast det är nog ingenting mot de fantastiska teroier jag får läsa på internet om denna fågeldöd. Själv kan inte bidra med några döda fåglar annat än en överkörd and och den räknar jag inte in i detta...
/Ma

http://gt.expressen.se/nyheter/1.2279207/mystiken-tatnar-kring-doda-faglar
http://gt.expressen.se/nyheter/1.2278474/mystisk-fageldod-i-falkoping
http://www.skp.se/blogg/2011/01/05/harmageddon/
http://andersfrihamn.wordpress.com/2011/01/05/man-blir-ju-lite-orolig/





Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela