Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Akta igelkotten i Valborg

Publicerad 2015-04-29 19:23:59 i Hem och trädgård, Natur och friluftsliv,

 
 
  Några som lever farligt imorgon är igelkottarna. De gillar ju som bekant att sova i lövhögar. Så nu får alla som eldar brasor se upp så de inte råkar elda upp någon av våra fridlysta igelkottar. För numera är igelkotten fridlyst oh ska skyddas. För imorgon är det ju Valborg och då ska man ju elda lövhögar.
Hur ska man då göra för att vara säker på att inte hysa en igelkott i lövhögen som man hade tänkt elda upp? Det bästa är faktiskt att helt enkelt flytta på lövhögen för då upptäcker man om det skulle finnas en igelkott där.
 Något man dessutom också bör göra är att höra sig för med Räddningstjänsten om det råder eldningsförbud. Det kan vara så att det trots att det är Valborgsmässoafton är eldningsförbud pga av att det är för torrt i markerna och brandfaran för stor. Dessutom bör man alltid anmäla sin brasa till Räddningstjänsten så att de har koll i var det eldas någonstans. Så vill man vara på den säkra sidan slå en signal till dem innan brasan tänds.
  Ingen igelkott i lövhögen och räddningstjänsten vidtalad. Då kan varborgsmässofirandet börja imorgon. En trevlig Valborg önskar jag alla mina läsare...
 
/Ma
 
Foto: Naturskyddsföreningen.se (tagit från FB)

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela