Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Det spökar runt om i vårt land

Publicerad 2013-10-31 19:43:00 i Spöken och andra oförklarliga ting,

  Intresset för spöken och det övernaturliga blomstar runt om i Sverige. Enligt en Sifo-undersökning från förra året lär var femte svensk tro på spöken. Dvs cirkar 20 % av befolkningen i detta avlånga land. Läran om det övernaturliga lär kallas för parapsykologi och Sverige kan till och med stoltsera med världens ­enda professor i parapsykologi. Så det där med att vi svenskar gillar övernaturliga saker är nog bara att kostarera. TV-program som Det okända lockar massor av tittare.
Något som också lockar många besökare är hemsökta platser och för att inte tala om hemsökta slott. Här i Sverige kan vi stoltsera med att Häckeberga Slott, Schefflerska palatset som även kallas spökslottet, Engsö slott och för att inte tala om det riksbekanta Stockholm Slott som lär hålla sig med hela två spöken. Både grå gubben och vita frun.
  För den som vill ta in på ett spökhotell finns det flera att välja på i vårt land. Det finns t.ex de kända slottspökshotellen Södertuna Slott som ligger i Gnesta, Örenäs Slott i Gumslöv, Sundbyholms Slott i Eskilstuna och sist men inte minst spökrikt Häringe Slott iVästerhaninge. Men mest känt för sina spöken är nog den gamla prästgården i Borgvattnet i Jämtland. Få se nu om denna helg visar några spöken eller om de blir uteblir. Det lär ju enligt vissa vara Hallowen helg och levande döda lär visa sig eller så gör man kanske som vissa andra av mina bekanta tar sig en Hall - o - vin fest istället. Det där med spöken är nog inte riktigt vad man vill ha vid All Helgona helgen. Åtminstone inte för en sådan som mig. Jag firar inte hallowen...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Jessica Högberg

Publicerad 2013-10-31 20:43:56

Jag firar eg inte heller hallowen, men gubben går ju spökvandringar i gamla stan och så klart en specialvandring denna helg=)) Det är där glädjeflickan kommer in i bilden... haha, ska bli kul!

Svar: Nu tror jag att jag förstår..
Ma

Postat av: Gilla

Publicerad 2013-10-31 21:01:44

Visst kan det vara spöklikt ute nu, när den mörka hösten har kommit. Hall-o-vinfest låter ju bra. Vinet är ju barnförbjudet, så då slipper man ju tiggandet av godis.

Sv: Mina fötter är inte så vackra längre, sen jag har gått och stått med högklackade skor i nästan 25 år i butik. Söta knölar o.s.v. Så det är därför jag har svårt att få fatt på skor som passar till mina fötter. Därför köper jag inte heller så många skor.

Kram/Gilla

Postat av: Veiken

Publicerad 2013-11-01 02:11:05

Det enda spöket hemma hos oss som jag känner till är jag! ;)

Postat av: Fenixmona

Publicerad 2013-11-01 06:51:42

Inget firande här varken med spöken eller vin...Jag har gjort fint hos mamma till Allhelgonahelgen och det räcker. Kramiz

Postat av: Freedomtravel

Publicerad 2013-11-01 09:02:43

Finns det en koppling mellan att vi inte är religiösa och vill ha nåt annat att tro på...?

Postat av: Freja

Publicerad 2013-11-01 19:23:44

Vi firar både halloween och allhelgona, men på helt olika sätt.. Nu är i alla fall firandet avklarat och det är bara en skön helg!

Postat av: Nett

Publicerad 2013-11-02 07:01:08

Blir inget direkt firande här. Ibland kan jag sätta nån detalj i hemmet inför hallowen, men det är väldigt måttligt.

Postat av: Inger Rozén

Publicerad 2013-11-04 11:26:34

Hej!
Det är ett intr. fenomen.Somliga tror inte,emedan andra är medium.Jag har varit med om det flera gånger.
Kramen,Inger

Postat av: Inger Rozén

Publicerad 2013-11-04 11:28:40

Tror,att det är en dimension som vi inte vet något om!Inte mycket,Och det skulle vara intr,om någon kunde forska på det.Vi har ju Terry Evans och Jörgen Gustavsson som de flesta och bästa medier.
Inger

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela