Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Radioaktivitet uppmätt i Kiruna!!!

Publicerad 2012-01-31 18:59:43 i Nyheter,

 Strålsäkerhetsmyndigheten har uppmätt förhöjda värden av det radioaktiva ämnet jod-131 vid mätstationen i Kiruna. Varifrån den radioaktiviteten kommer är ovisst. Men den lär komma ifrån det hållet som Ryssland ligger. Då blir frågan genast är Ryssland drabbad av ett annats land utsläpp eller är de själva som är orsaken till.
  Svårt att veta svaret. För när det gäller Ryssland så är det som vanligt den ryska tystnaden som gäller. Ingenting slipper ut till västvärlden. Varifrån kan då detta utsläpp komma? Utsläppet kan komma från ett sjukhus, ett kärnkraftverk eller en isotopproduktionsanläggning. Men ännu är det så små mängder att det inte utgör någon fara för oss. Men vad kommer det ifrån och kan vi förvänta oss att det blir mera? Är det bara kanske ett litet misslyckande som gjorde att den radioaktiviet läckte ut eller är det en större olycka som gjort att radioaktivieten mäts upp i Kiruna. Ännu finns det inget svar på det. Utom att nivårerna är så låga att de inte utgör några hälsorisker eller miljörisker.
  Frågan varifrån utsläppet kommer är dock fortfarande ovisst. En sak är dock säker att det inte kommer ifrån kärnkraftsolyckan i Fukushima förra året. Detta är ett helt nytt utsläpp med okänd avsändare, än så länge...

/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Roggan

Publicerad 2012-01-31 20:19:56

Vi lever tyvärr inte i en oskyddad värld längre. Kram

Postat av: krulli

Publicerad 2012-02-01 09:19:03

I en perfekt värld skulel skiten stanna i det landet där den uppkommit!

Det har väl inte registrerats någon olycka på något kärnkraftverk? Isdåfall skulle det ju skrivas med stora rubriker. Det var väl så de kom på Tjernobyl tror jag. Kanske en ubåt eller annan krigsbåt som rostat sönder och släppt ut lite avfall?

Postat av: Ama de casa

Publicerad 2012-02-01 18:33:56

Läskigt... Hoppas det inte är nån stor olycka.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela