Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Sossarna verkar ha vänt trenden

Publicerad 2011-01-31 19:59:36 i Nyheter,

  Jag läser denna opinionsundersökning som kom idag. Sossarna verkar ha vänt trenden av nedåtgående opinionssiffror. Den här gången visar deras opinonssiffror att de stigit med 0,3 procent. Inte särskilt mycket, men de vare sig en ny partiledare eller någon ny politik att luta sig tillbaka. Bara en avgående Mona Sahlin. Så mot den bakgrund, så tror jag de är på stark frammarsch. För  inte kanman förvänta sig några toppsiffror, för ett parti som just är mitt uppe i ett partiledarbyte. Bara det att trenden har vänt under dessa förutsättningar, är faktiskt förvånasvärt. Men det verkar den ha gjort.
  Några som är på stor frammarsch också är SD, som har gått upp med 1,7 procentenheter och får 6,3 i undersökningen. Kanske kan det förklaras med att de utspel som Jimmy Åkesson och hans partikamrater har haft gillats av en hel del, som bara längtar efter politiker som gör något oväntat (som t.ex stormar ut ur Storkyrkan, när inte predikan passar.) Kanske en bra mediastrategi som passar deras tilltänkta väljare.
  Några som verkar vara på väg utför och kämpar hårt för att hålla sig ovanför fyra procent spärren, är både Centern och KD. Så det är faktiskt så att de inte ha varit i rampljuset på sistone och snart är det väl ingen som vill rösta på dem och vet var de står i olika politiska frågor. Så de kan riskera att försvinna totalt från den politiska arenan om de inte lyckas vända trenden.
 Fortfarande är det många som charmas av Reinfeldt och hans parti Moderaterna. De är fortfarande det största borgliga parti. Men hur de skall kunna fortsätta tillsammans med sina allianskollegor kan man ju undra. För tänk om Centern och KD skulle hamna under fyra procent.
  Fast fortfarande leder Alliansen mot det Rödgröna blocket med 49,4 procent mot 43,3...

/Ma

http://www.expressen.se/nyheter/1.2312191/sd-starkt-framat-i-ny-matning
 
  

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Krulli

Publicerad 2011-02-01 14:22:13

Tyvärr är det nog så att moderaterna isåfall röstar på C och Kd :/

Förhoppningsvis är det en vändande trend. Tycker att det är för djävligt att så många flydde partiet eller vågrade rösta på det enbart på grund av MS :/



SVAR: Ja just det, det var nog bromsarna som man hade märken till va?

Jag har inget annat val, jag har inget alternativb att ta till. Fastän det senaste året har det smugit in tankar i min skalle som att köpa moped eller riktig billig bil. Kanske.

Postat av: Veiken

Publicerad 2011-02-01 18:47:21

0,3% som i mina ögon enbart är positivt. Får se hur långt det räcker och om den uppåtgående trenden håller i sig! ; :)

Postat av: Roggan

Publicerad 2011-02-02 15:30:30

Hoppas att S får en riktigt bra partiledare för då kommer det att gå undan.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela