Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Ny växtskyddslag

Publicerad 2017-06-09 15:25:00 i Allmänt, Hem och trädgård, Natur och friluftsliv,

Vid årsskiftet skärptes lagen mot skadegörare på våra växter. Nu ska vi bli lite av angivare. Åtminstone om vi vill vara laglydiga. Det har kommit en ny lag som innebär att den som ser en Colorado Bagge, en asiatisk långhorningar eller poatiskräfta måste anmäla den enligt den nya lagen som trädde i kraft vid årsskiftet.

  Jag skulle gissa att det är mest proffs som hör av sig. För hur många vet egentligen hur dessa skadegörare ser ut. Jag visste det inte. Men på bilderna kan man få se hur de ser ut och hoppas man slipper träffa på dem i närmiljön. Den asiatiska långhorningen tycker jag mig har sett någonstans och Colorado baggen hade jag nog tagit för någon form av nyckelpiga. 
 Själv har nog av att hålla växten Jätteloka borta från tomten vid Mitt Sommartillhåll. För den är också listad som något som skall utrotas, för att den inte hör hemma här och är skadlig. Men inte nog med att man måste kolla igenom tomten på jakt efter icke önskvärda växter. Nu måste man också kolla efter ej önskvärda insekter...

/ Ma


Ny växtskyddslag

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela