Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Fallfärdig lada = 25 000 i vite

Publicerad 2017-06-05 18:20:52 i Allmänt, Hem och trädgård, Regionalt, politik,

  River inte en fastighetsägare på Blidö sin fallfärdiga lada, så blir det ett vite på 25.000 kr. Fastighetsägaren har fått sex månader på sig att göra detta. I april i år kom fastighetsägaren in med ett yttrande om att vederbörande ville behålla en del av byggnaden. Men det verkar inte som Byggnadsnämnden är med på det. Där verkar det som det är rivning som är den enda åtgärden.

  I och för sig så förstår jag mycket väl Byggnadsnämndens beslut i detta fall. Men vad jag däremot har svårt att förstå är hur det kan komma sig att just denna lada så speciell att det kostar 25.000 kr att inte riva den. 
 Okej, den är dåligt underhållen och ett riktigt ruckel. Men det finns ju gått om sådana lador och andra fastigheter i kommunen som är i lika bedrövligt skick. Varför ska dessa få stå kvar och skräpa i så fall? Där borde väl också fastighetsägarna hotas med vite om de inte gör något åt sina fastigheter. 
  Vore väl en inkomstbringande sysselsättning för kommunen att se över fastighetsbeståndets skick i kommunen och skicka lite vitesföreläggande till dem som inte sköter sig. För att inte tala om för grannkommunerna som t.ex Täby med sin Täby trädgårdsstad. 
 Jag har så svårt att förstå att visa ruckel får stå kvar. Medan andra definitivt ska bort. Det verkar ju inte som om det finns några speciella skäl till vare sig det ena eller det andra.
  Det mest lönsamaste vore nog att anställa några som helt enkelt fick åka runt och kolla upp skicket på fastigheterna och sedan skicka ut ett antal viten till de som inte sköter om sina fastigheter. Det är bara att söka av kommun på jakt efter misskötta fastigheter. 
  Tänk vad många jobb som skulle skapas då. Fastighetsägare som inte har lust att betala viten måste ju rusta upp sina hus alternativt begära rivningslov hos kommunen och anlita någon som river rasket. Där skapas det jobb. Detta vore en lönsam sysselsättning för kommunerna samtidigt som säkert en hel del av fastigheterna rustas upp och kan användas som bostäder och på detta vis hjälpa till att lätta upp den bostadsbrist vi har idag...

/Ma


Riv lada - Annars 25.000 kr i vite
Täby trädgårdsstad

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela