Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Är Sverige under attack

Publicerad 2017-06-13 17:00:00 i Allmänt, Allmänt, Nyheter, nyheter, politik,

  Skatteverket och Kronofogden hemsidor ligger nere för andra dagen i rad. Det går inte att komma åt Skatteverket sida och lämna några uppgifter den vägen som t.ex deklarera arbetsgivaravgifter.

  De har tvingats ändra på senaste inlämningdatumet tills en vecka efter att e-tjänsterna börjat fungera igen. Undra hur lång tid det tar innan de kommer igång.
  Jag tycker det är lite väl många myndigheter som har drabbats av datahaveri liknande detta. Det var värst länge sedan som polisens nr 114114 slog ut och de inte gick att nå dem. Man var tvungen att ringa 112 om man ville dem något. Sedan har vi ett antal kommuner vars hemsidor har trasslat. 
  För att inte tala om sjukvårdens hemsidor. Det har jag själv fått erfara, då jag skulle boka om en tid och möttes av ett felmeddelande på hemsidan. Jag fick istället ringa upp dem på telefontiden. Hade säkert funkat smidigare om jag hade kunnat boka om den tiden på Internet.
  Jag har börjat undra om inte Sverige befinner sig under någon form av IT-attack? Den ena myndigheten efter den andra drabbats ju av IT haveri. Fast vem skulle egentligen vilja ha detta land och vad skulle de vinna på det? Jag svårt att tro att de som utmålas som våra naturliga fiender skulle göra det. Detta är nog något helt annat vi har att göra med gissar jag. Jag ryser vid blotta tanken...

/ Ma

Skatteverkets hemsida nere för andra dagen

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela