Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Italien förbjuder rattsurfande

Publicerad 2017-07-21 17:38:11 i Allmänt, Allmänt, Nyheter, Resor, bilar,

  Nu får alla italenresenärer som ägnar sig åt rattsurfande. Dvs att surfa på mobilen medan de kör. Det ligger ett nytt lagförslag där som väntas få denna ovana att bli förbjuden. Påföljden för detta brott lär bli att bli av med körkortet. Så det gäller att se upp om man är Italien och brukar ägna sig åt mobilen under körning.

  Även här i Sverige är det vanligt med rattsurfande, trots att det infördes en lag december 2013 som förbjöd att
använda exempelvis mobiltelefon eller gps på ett sätt som gör föraren ouppmärksam och farlig i trafiken. Gör man ändå det kan du få få böter eller bli av med körkortet. 
  Men det är väl som med detta som med många andra lagar. Det finns ingen riktig praxis vad som anses vara farlig eller ouppmärksam förare pga mobilabonnemanget framför ratten. 
  Fast jag tror också att det inte dröjer så länge innan Italiens rattsurfningslag kommer införas i detta land också. Den nuvarande lagen verkar det som den anses för tam i detta fall...

/ Ma

Italien förbjuder mobil bakom ratten

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela