Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

FRA vill skapa eget datamoln

Publicerad 2017-07-30 21:54:13 i Allmänt, Allmänt, Nyheter, politik,

  FRA oroas av outsourcing av dataverksamheten. Jag kan bara konstatera att jag håller med FRA. FRA vill skapa eget datamoln där statliga bolag och myndigheter kan lägga sin verksamhet. Som läget är just nu verkar det vara lite blandat med hur dessa sköter sin dator verksamhet. 

  Enligt Computer Sweden så verkar det som en del myndigheter och statliga bolag inte ens kan få fram sina egna uppgifter om hur deras datainformation hanteras.
  Allt detta skulle ju i så fall bli slut på om Sverige skaffade sig ett eget datamoln för statliga myndigheter och bolag. 
 Det skulle i vilket fall som helst underlätta en del FRA skulle jag tro. Som läget är just nu kan det inte vara kan det ju inte vara speciellt kul att upptäcka att dataverksamhet har outsourcings till främmande makt och diverse andra ställen som är mycket olämpligt. 
  För det är ju FRA som kontrollerar hur statliga bolag och företag sköter sin IT-driften bland annat och i fallet med Transport styrelsen så lär det ju ha varit så uselt skött så att man häpnar och det förvånar mig inte heller om de på FRA gjorde när vinden av Transportstyrelsen it-blunder stod klar. Dessvärre tror jag att det inte är det enda statliga myndigheter som har liknande bristande dataverksamhet som Transportstyrelsen hade...

/ Ma

FRA vill hamna statligt datamoln

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela