Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Fixa en massa nya jobb

Publicerad 2017-07-11 09:00:00 i Allmänt, Allmänt, Hem och trädgård, Nyheter, nyheter,

  Naturvårdsverket säger sig nu kunna skapa 2000 nya gröna jobb runt om i landet och det är väl bra det. Men jag misstänker att det också kommer att kosta en massa pengar för staten. 

  Det där med att skapa en massa nya jobb tycker jag egentligen inte borde vara så svårt. 
  Min egen idé för att skapa en massa nya jobb är man helt enkelt tar och ser till att de ruckel till fastigheter som finns i detta land endadera får en upprustning eller rivning. Eftersom det är lag på att en fastighet ska hållas i värdigt skick så vore det ju inte så svårt. I min kommun finns det fastighetsägare som fått viten på både 25.000 och 50.000 kr för de inte tagit hand om sina fastigheter. 
 Detta vore ju inkomstbringande för kommunerna om de skickade ut ett antal personer för att kolla hur dåligt underhållna fastigheterna är. Dvs håller de på att ramla ihop eller är de överhuvudtaget farliga att närma sig. 
  Varför vore det så bra med att skapa dessa jobb? Folk som äger fastigheterna skull då bli tvungna att rusta upp dem. 
  Detta skulle i sin tur skapa arbetstillfällen som t.ex renovering av fastigheter, skötsel av fastigheter, byggmaterial osv. Dvs det skulle sätta fart på ekonomin som då skulle inbringa skatteintäkter i sin tur. Då skulle det bli riktigt lönsamt att sätta folk i sysselsättning. Som läget är just att nu verkar det ju mest kosta pengar att få ut folk att jobba. Åtminstone för statskassan. Men detta skulle göra det lönsamt både för individen och staten. 
  Så det där med att skaka fram en massa nya jobb vore ju ganska enkelt. Men det är väl som med allt annat. Det ska göras så krångligt som möjligt, så det kommer säkert inte att bli något av detta...

/Ma


Skapa nya jobb

Liknande inlägg

Kommentarer

Postat av: Karpstryparn

Publicerad 2017-07-11 15:57:08

Håller med fullständigt, det krånglas som bara den.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela