Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Nytt År - Nya lagar

Publicerad 2017-01-02 18:50:06 i Allmänt,

  Igår trädde ett antal nya lagar i kraft i Sverige. Några av dem och effekterna av dem kommer jag att lista här: 
 
  • Alkoholen på Systembolaget blir dyrare. En vinflaska lär t.ex kosta 95 öre mer. Så bra då att jag anmälde mig som vinrecensent till en vinsajt som det statliga Systembolaget står bakom och på det viset kanske lyckas komma undan den där 95 öringen per vinflaska.
  • Jag har haft funderingar på att installera solel i Mitt Sommartillhåll. Skulle jag nu börja sälja av överskottet så kommer jag att slippa betala moms på det om den beskattningsbara omsättningen understiger 30 000 kr. Detta gäller även andra så kallade småskuttar som t.ex honung och annat som man kan sälja av.
  • Det blir billigare att reparera vissa saker. T.ex cyklar, väskor, kläder, lakan och handddukar halveras till 12 %. Detta har Miljöpartiet hittat på. Synd att detta inte gällde bilar också. För är det Miljöpartiet som ligger bakom, kan jag lungt säga att bilar är undantagna.
  • Det blir dyrare att åka till jobbet. Blir alltså till att försöka hitta ett jobb som ligger nära bostaden. Så att man slipper punga ut med så mycket pengar för resor till och från jobbet. För från med igår måst man ha rest flr 11 000 kr för att få dra av det i deklarationen. 
  • Det blir fler Rutavdrag. Från och med igår får man dra för reparation i hemmet av typen tvättmaskin, frys, kylskåp och andra vitvaror. Där kommer det att gälla samma reglar som för andra rut-tjänster. 
  • Tjänstemiljöbilarna blir dyrare. Förmånsvärdet snks med 10 000 kr. 
  • Lägre statlig skatt. Vem ska betala den staliga skatten räknar Skatteverket ut. 
  • Det blir nya skatteregler vid bostadsförsäljning. Bäst att kolla hur de kommer att slå om man är i bostadsköpartankar eller tänker att byta boende överhuvudtaget. 
  • Billigare för enmansföretag att anställa. 
  • Barn som frihetsberövats har rätt att kräva att nhörig underättas om varför detta har skett bl. a. Detta är en anpassning till EU-rätt. 
  • Endast riktiga polisbilar får ha ordet POLIS på karossen. Detta gäller också Polismyndighetenes logga och Säpos. Den som bryter mot detta ska kunna bötfällas. 
  • Den som säljer eller ger bort plastkassar blir skyldig att informera konsumenten om plastkassens inverkan på mljön. 
  • Det ska bli stöd till nya hyreslägenheter. Det är Länstyrelserna som ska ha rätt att ge invensteringsstöd till ny-, till- och ombyggnad av stundbostäder och hyreslägenheter i områden med bostadsbrist eller med befolkningstillväxt och det är väl egetligen praktiskt taget hela detta land. De nya bostäderna ska låg energiförrukning bland annat. Sen finns det ett antal fler krav som ställs på dessa nya bostäder för att dessa ska bli aktuella för invensteringsstöd. Invensteringstödet skall ges under 15 års tid.
  • Riksnormen för försörjningsstöd. Dvs det som allmänt kallas socilabidrag höjs minimalt. 
  • Det blir dyrare med handikappbil. 
  • Nyanlända ska även placeras i friskolor. Regering får meddela föreskrifter om hur urvalet till friskolor ska gå till. 
  •  Det ska bli lättare att komma in på Komvux. 
  • Gratis läkarbesök för den som är 85+ och dessutom blir åldersgränsen för tandvård gratis för den som är 19 till 21 år. och för dem under 21 år blir P-piller gratis bl. a. 

 

  Detta var ett litet utdrag ur de regler som trädde i kraft igår och kommer att styra en del av vårt liv från och med igår. Så nu är det bara att säga välkommen 2017 och anpassa sig efter de regler som trädde i kraft igår. Men det finns ännu fler. Detta var ett litet utdrag av dem...

 

/Ma

 


Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela