Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

40 och 50-talister mer brottsbenägna

Publicerad 2017-02-02 15:52:24 i Allmänt,


  Nu har det kommit en undersökning som visar att 40 och 50-talister är mer brottsbenägna än folk födda i andra generationer. 
  Detta grundar sig på en undersökning om hur många som sitter inne på fängelser. Där konstateras att även om man tar hänsyn till saker som halvtidsfrigivning och liknande saker så är det färre som sitter där nu och det beror enligt dem på att dessa generationer som varit brottsbenägnagar blivit färre. 
  Det verkar som om de som har gjort undersökningen vill att det ska läggas ned några fängelser i detta land. 
  Sen kan man ju fundera på varför just 40 och 50-talisterna är så brottsbenägna. Jag har ingen förklaring. Men jag kan konstatera att min egen generation inte tillhör de brottsbenägna. För jag är ju född på 60-talet. Annat är det med mina halvsyskon som är födda på 50-talet. Enligt denna undersökning så lär de ju vara  mer brottsbenägna än jag i vilket fall. De lär ju till och med tillhöra den generation som mest befolkar kriminalvårdens fängelser. 
  Fast om det ligger så mycket sanning i det hela vet jag inte. Men det var en intressant studie att läsa.

/Ma


Studie om kriminalitet

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela