Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Två HVB-hem utan tillstånd i Norrtälje

Publicerad 2016-09-03 19:02:42 i Regionalt, invandring,

  Det där med att driva  HVB-hem verkar det som om det går att göra rätt lättvändigt. Här i Norrtälje kommun är det tydligen så att två stycken av dem saknade tillstånd. Det som har hänt är att en företagare sedan mitten av oktober har skrivit kontrakt med Norrtälje kommun om att emot tio ensamkommande pojkar.
  Först efter en månads drift inkom ansökan till IVO (Inspektionen för vård och omsorg). Då den inkommit avslogs den i och med att den var så bristfällig. Verksamheten fortsatte och i december inspekterade Räddningtjänsten lokalerna och då konstaterade de att att det saknades brandvarnare, släckutrustning och bemanning nattetid.
 Som om det inte vore nog med det. Så har det också uppdagats att företagaren som skrev kontrakt med Norrtälje kommun somtidigare har drivit en friskola som begärdes i konkurs sedan de anställda inte hade fått ut sina löner, och den berörda kommunen hotat med att stänga av strömmen på grund av obetalda hyror. Dessutom lär det finnas skulder hos Kronofogden och företagaren lär var straffad för narkotrikabrott.
 Kanske detta kan vara en del av orsaken till flyktingungdomarnas misslyckade intregration i det svenska samhället. För jag tycker faktiskt att har kommunen tagit på sig att ta hand om dessa individer så ska de också få vistats i lokaler som är till för det och därtill står det ju också  driften för HVB-hem att de ska vara bemannade nattetid. Det verkar ju som de boende kan vara ute och drälla på stan hur de vill och det måste jag säga att det låter vi nog knappast de svenska ungdomarna vara, så varför ska några ensamkommande flyktingbarn få vara det?
Kanske dags att börja bemanna dessa HVB-hem nattetid och utöka personalstyrkan så det kanske blir slut på bilbränder och dylikt. Inte för att jag vet om de är de som bor på dessa hem som gör sig skyldiga till det. Men det är alldeles för lätt att skylla ifrån sig på dem i alla fall och har de inte den möjligheten att springa runt ute på nätterna så kan man ju heller knappast passa på och skylla på dem.
  Det är nog dags att börja rensa upp i HVB-djungeln. Det verkar ju som om vem som helst kan starta HVB-hem. Numera verkar det ju inte ens krävas tillstånd i min hemkommun. Så det kanske vore något att satsa på för de som är intresserade av detta...
 
/Ma
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela