Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Norrland vill bli självständigt

Publicerad 2016-09-15 19:34:21 i Allmänt,

  Nu är det tydligt att det verkar som om norrlänninganra har tröttnat på stockholmsdominansen. De vill bli självständiga enligt en undersökning från NOVUS. Hela 41 % skulle rösta för ett självständigt Norrland. Det är de boende i de fyra nordligaste länen (Jämtland, Västernorrland, Norrbotten och Västerbotten) som svarat på undersökningen. Orsaken till att de vill se ett självständigt Norrland lär vara skäl som att kunna bestämma själv över inkomsterna som kommer från naturtillgångarna. De som inte vill ha ett självständigt Norrland brukar ange som orsak att de inte tror att Norrland skulle klara sig med ett sådant klent befolkningsunderlag.
  Det är tydligt att inte är helt självklart lite här och där i vårt avlånga land att det skall höra ihop. Förr i tiden minns jag att man talade om att Skåne skulle befrias från Sverige. Nu är det tydligen Norrlands tur att också vilja bli det. Hur det däremot kommer att gå med saken återstår att se.
  Däremot är det tydligt att de båda landsändarna inte är nöjda med den Stockholms fixering som lär vara mycket tydlig för de boende i de övriga Sverige. Så nu får se hur det går? Hur länge håller Sverige ihop eller ska vi kanske bli två eller tre länder till egentligen eller ska vi se en självständighet likt den finska/ Ålänska eller är det något annat förslag som har kommit upp.I vilket fall som helst så verkar det som om det inte längre är självklart att vare sig Skåne eller Norrland tillhör Sverige numera...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela