Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Närsynthetens gåta kanske är löst

Publicerad 2016-09-28 19:53:30 i Allmänt,

   Nu har SVT rapporterat att skärmtittande kan göra barn närsynta. Detta är något som grundar sig på att närsyntheten har ökat med inte mindre 400% på 70 år, då det gäller barn. Skärmtittandet anses vara en av orsakerna till det.
 För en så där 70 år sedan var 8–9 procent av barnen i Sverige närsynta. I dag har den siffran stigit till 40 procent.Inte en liten skillnad. Så nu för tiden har optiker och glasögontillverkarna glada dagar, med alla som behöver deras tjänster för att fixa sitt synfel pga barndomens skärmtittande.
  När jag växte upp var det inte alls lika vanligt att barn var närsynta. Jag kommer väl ihåg det eftersom jag är närsynt själv och är drygt 50 år. Jag har också fått uppfattningen att detta har blivit mycket vanligare nu för tiden. Men jag hade aldrig kunnat ana att det var barndomens skärmtittande som var orsak till det.
  Jag bodde på landet när jag var liten och det var nog många gånger man fick ha TVn som barnvakt. Så jag kanske är skadad av detta. Började nog glo på TV när jag var väldigt liten antar jag. Men nu har jag fått svaret och desto mer vi tittar på datorskärmar, TVapparater, surfplattor och mobiler desto mer lär alltså närsynten öka. Snart är nog nästan alla närsynta. Annat var det förr i världen. Men det var då det. Det mycket som förändrats genom tiderna. Det är en sak som är säker. Numera är nog den så kallade normalseende individen historia. Man ska ha en viss närsynthet om några år för att kallas normal om denna utveckling får fortsätta...
 
/Ma
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela