Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

EU hotar våra grytlappar

Publicerad 2016-09-14 20:03:34 i Allmänt,

 
  Detta är inte något skämt. Nu har det kommit nya krav från EU och de krav som har kommit hotar våra grytlappar. Detta pga en EU-förordning som nyligen antagits av EU-parlamentet och som handlar om personlig skyddsutrustning. Detta är pga krav på personlig skyddsutrustning som används i yrkeslivet kommer framöver att utvidgas och även röra till utrustning för privat bruk.
 Till detta räknas grytlappar. De är ju till för att skydda händerna och detta innebär att grytlappsförsäljaren måste kunna presentera teknisk dokumentation som intygar att de är testade, uppfyller grundläggande säkerhetskrav, är försedda med typnummer, partinummer, serienummer eller annan identifieringsmärkning. Namn, tillverkarens firmanamn och adress och en lättförståelig bruksanvisning måste då också följa med produkten. Allt detta pga EUs direktiv.
  Allt dette ska börja gälla 2018. Men det finns ett sätt att kringgå detta för grytlappar av typen på bilden ovan. Om man kallar grytlappar för dekorativa hantverksprodukter, och påpekar att de inte är tänkta att användas som skydd mot ugnshetta, så får man sälja dem precis som idag, utan att behöva intyga att de är testade och godkända enligt EUs direktiv ovan.
 Så nu kan alla virkglada entuaster fortsätta att virka sina "grytlappar" och sälja dem. De får bara inte kalla dem grytlappar längre. De heter dekorativa hantverksprodukter numera. Allt enligt ett direktiv från EU...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela