Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Norrtälje Kommun har fått ett nytt naturreservat

Publicerad 2016-10-20 20:50:00 i Natur och friluftsliv, Regionalt,

  Nu har Norrtälje kommun fått sitt 93:e naturreservat. Det är delar av Singö och Söderby som blir naturreservat. Där ska bland annat finnas mycket kalk i markerna som gör att det blir en ovanlig flora. Det finns bland annatsällsynta  lavar, mossor, svampar och kärlväxter. Bland svamparna hittas bland annat gul lammticka och violgubbe. Att Violgubbe skulle vara ovanlig visste jag inte.För den kan jag hitta i trakterna kring Mitt Sommartillhåll också. Fast där är det också mycket kalk i markerna.
  Så det skulle faktiskt inte förvåna mig alltför mycket om Länstyrelsen kommer med 94:e naturreservat i omgivningarna kring Mitt Sommartillhåll. För där finns också en hel del sällsynta växter att hitta. Minns att jag i min förra blogg efterlyste namnet på en viss växt på min tomt och fick inget svar annat än att den bara växte där det var mycket kalk. Så antagligen är den väl inte särskilt vanlig växt.
  Det finns mycket ovanliga växter där för den som är intresserad av detta. Själv behöver jag knappt lämna tomten för att hitta några av dessa fridlysta växter. En del av dem är så vanliga där att jag brukar köra gräsklipparen över dem om de envisas med att växa i gräsmattan. Så man nog se upp så inte Länstyrelsen utlyser ett naturreservat på min privata tomt. De verkar ju vara väldigt pigga på att inrätta naturreservat i denna kommun...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela