Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Fotografering med drönare förbjuds

Publicerad 2016-10-24 17:23:27 i Allmänt,

  Nu blir det snart förbjudet att fotografera med drönare. Detta efter en dom i HFD och det är totalförbud för fotografering med drönare som de har slagit fast. Enda undantaget är förhindra brott. I fredags slog Högsta FörvaltingsDomstolen fast att en drönare med kamera är att likaställa med en övervakningskamera och till en övervakningskamera krävs tillstånd.
  Så har man inget tillstånd för att övervaka ett område så är fotografering med drönare alltså samma sak som övervakning med kamera. Så nu kan alla som är oroliga för att hamna på en bild tagen med en drönarkamera andas ut. Detta är numera förbjudet. I fredags slog HFD fast att det är ologligt och för att få det tillstånd som krävas är enda undantaget att övervakningen sker i syftet att förhindra brott.
  Dvs om jag tyder det hela rätt så blir de enda som får använda sådana kameror polisen och vaktbolag. För oss andra blir det totalstopp. Så nu är det slut på bilder tagna med drönare i tidningar och på internet. De är förbjudna numera...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela