Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

VOLVO 850 fyller 25 år

Publicerad 2016-11-12 20:00:31 i Allmänt, bilar,

  I år blir bilmodellen Volvo 850 25 år och däremed kan den klassas som veteranbil. Då är det bara att konstatera att jag är ägare till en blivande veteranbil. Det är ju så att jag håller mig med en Volvo 850 som brukar köra omkring med.
  Fast min bil är av årmodell 1995 och därmed har den inte kommit upp i att den kan räknas som veteranbil, även om bilmodellen som sådan räknas som det nu. För den hade världspremiär 1991. Dvs fyra år innan min bil blev tillverkad. Men Volvo 850 var viktig modell för Volvo och 1994 var året då modellen 850 tog sig tillbaka till racingbanorna och det var med modellen 850. Fast det var kombimodellen som intog banorna med två av exemplar. 
 1996 var sista året som Volvo 850 tillverkades och då hade tillverkats 1 360 522 exemplar varav jag äger ett som fortfarande är i trafik. Min var faktiskt hos Bilprovningen i för några veckor sedan och den enda saken som skulle åtgärdas var att en strålkastare som behövde bytas. Inte dåligt för en bil som har rullat över 30.000 mil. Men jag säker som jag har sagt många gånger. Volvo är kvalitetsbilar och de håller och det är många av dessa som fortfarande rullar runt på våra vägar. Jag ser dem ofta.Men så är det ju hållbara.
  Det har jag kommit på under mina år som ägare av en Volvo 850. Mina andra bilar har varit av skilda märken. Men en sak har de haft gemensamt. De har varit flitiga gäster hos bilverkstaden. De kan jag faktiskt inte påstå att Volvon är och dessutom är den lättmekad. Jag skulle till och med kunna byta strålkastaren själv. Det är jag ganska säker på. Men jag inget garage att stå i. Så jag får nog lämna bort det jobbet pga detta. Så denna gång tror jag att jag avstår från att leka bilmek, men även det är rätt kul, tycker jag. Åtmistone när det gäller Volvo 850. Kanske var det därför de blev så populära och ännu rullar runt på våra vägar. 
  Är det någon som undrar hur den Volvo 850 ser ut som jag åker runt i, så är det bara att trycka på länken i inlägget och klicka sig fram till bilderna två som stämmer med färgen på min bil och nummer sju som karossen ser ut. Men visst är de vanliga bilar på våra vägar och de är ju svårt att tro att det var så länge sedan som de intog våra vägar. För de är ju verkligen kvalitetsbilar. Så det är bara att säga Grattis till Volvo 850...
 
/Ma
  

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela