Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Fota skyddsobjekt

Publicerad 2016-11-23 17:41:29 i Allmänt,

  En utlänsk medborgare som har ägnat sig åt att fota militärt skyddsobjekt utanför Bålsta, har fått erfara det tokiga i försöka sig på detta. Han har fått sitta i förhör i hos polisen som först tog honom till förhör för att säga att det kommit fram att misstankarna mot att han skulle ha gjort sig skyldig till att ha fotat där. Platsen där han greps var i närhen av Ekilla utanför Bålsta. Där ligger  ett militärområde där en av Sveriges två stridslednings- och luftövervakningscentraler finns. Den benämns ”Grizzly”. Den andra, ”Cobra”, ligger i Hästveda i Hässleholms kommun. Dessa stidsledningscentraler är inrymda i bergrum och man kan knappat påstå att de är i synliga för allmänheten. De är med andra ord väl gömda. 
  Där i omgivningarna inte långt ifrån denna hemliga och gömda stridsledningscentral skulle man ha hittats fotande. Han greps av polisen och fördes till Uppsalapolisen, där han har suttit och tydligen blivit förhörd. Enligt vad tidningarna har skrivit, så försträktes först misstankarna mot honom. Men det senaste på denna front lär vara att misstankarna mot honom har avskrivits och att han släppts ur polisens förvar. 
  Men att som utlänsk medborgare uppehålla sig på eller i närheten av militära skyddsobjekt inte är särskilt klyftigt fick nog denne polske medborgare erfara. De är mera övervakade än man kan tro och inte så särskilt lätt att hitta för den oinvigde. Jag gissar att han ifall att det var det han var ute efter, fick ira runt rätt bra innan polisen tog honom och förde iväg honom till Uppsala. Våra stridsledningscentraler är alltför hemliga och allt för välbevakad för att en sådan person skulle undgå upptäckt där. 
  Nu får vi se om Försvarsmakten kommer att vidta några vidare åtgärder efter detta eller om det bara kommer att passera. I vilket fall som helst så blev han säkerligen väl identiferad innan han släpptes. Så jag antar de vet precis var de kan få tag i honom, ifall de har lust att tala med honom igen..
 
/Ma
  

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela