Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Bävern har blivit storstadsbo

Publicerad 2016-05-02 21:03:46 i Allmänt, Natur och friluftsliv,

  Stockholm har fått internatonellt kända bävrar som har sin boplats i Stockholms stads vatten. Där kan man skåda dem lite varstans, där de ställer till med säkerhetsrisker som avgnagda träd som riskerar att fälla på förbipaserande trafikanter och även gående. Dessutom är vissa av dessa bävrar så ilskna så de biter om det är någon som kommer dem för nära. Det är två stycken som lär ha blivit bäverbitna i Stockholm.
  Så nu har Stockholm blivit bävrarnas nya hemsstad. Annat var det innan 1997 då det upptäcktes bäverspår i snön i vid Årsta holmar. Då hade bävern definitivt varit utrotade sedan 1790-talet i Stockholm, men nu har det gått så långt att det har införts skyddsjakt på dessa bävrar. De senaste åren har det skjutits 10 stycken per år för att hålla bäverstammen i Stockholm under kontroll.
  Så nu kan man få se en livs levande bäver simma omkring i Stockholm. Det är tydligen ingen ovanligt syn. Det var länge sedan jag såg en sån. Men har jag lust att titta på en så får jag väl bege mig till Stockholm och ta mig en tur i kvarterna runt Norr Mälarstrand för där lär de tydligen simma omkring helt obekymrat. Fast jag tror jag såg mig mätt på bävrar på den tiden de fanns vid trakterna kring Mitt Sommartillhåll. Jag tror inte ens att jag vill träffa på dem igen, sen en ilsken sådan jagade iväg mig åtskilliga hundra meter från strandkanten. Där jag hade tänkt att promenera. Detta är visserligen många år sedan, men jag har ingen större lust att stifta någon ny bekantskap med någon bäver igen. Så de får gärna hålla till i Stockholm för mig...
 
/Ma
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela