Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Buffmail

Publicerad 2016-03-29 19:04:51 i Nyheter,

 Återigen har det börjat figurera bluffmail. Denna gång är inte avsändaren en bank eller finansbolag, utan en myndighet och inte vilken myndighet. Avsändaren är ingen mindre än något som kallar sig för Sveriges Domstol. I detta mail hotar de mottagaren med att inställa sig till rättegång eller riskera att tvingas betala vite och bli hämtad av polisen. Nu går Domstolsverket ut och varnar för dessa mail och sms. Dessa mail och sms kommer inte ifrån Domstolsverket utan är inget annat än BLUFF.
  Den som klickar på länken riskerar att få datorn eller telefonen smittad av ett virus som låser den, ett så kallat "ransomware".  Ännu har inte jag råkat ut för att få något sådant mail eller sms och skulle de mot förmodan komma på tanken att skicka det till mig, så skulle genaste ställa mig frågan vad Sveriges domstolar skulle vilja mig för någonting? Det är ju inte var dag man blir kallad till rätten och i så fall brukar man vara väl medveten om det. Så jag tror knappast att en sådan som jag skulle gå på det.
  Risken är nog faktiskt störst för de som kanske inte kommer i kontakt med rättsväsendet och inte vet riktigt hur det fungerar och får detta i sin mail eller som sms och samtidigt har lite skumrask för sig. De kan nog lätt luras till att klicka på länken och sedan tvingas betala för få datorn/mobilen upplåst.
  För jag tror de flesta andra skulle ställa sig frågan vad detta har med en som person att göra. Några skulle kanske inställa sig till domstolsförhandling, men det finns säkert de som kommer att gå på det. Jag hörde ryktas någonstans att sådana här bedrägerier som detta är frågan om omsätter miljonbelopp. Så det gäller att inte klicka på länkar i mail eller sms som inte har bett om eller inte vet varför man får dem eller överhuvudtaget som man tycker ser lite mystiska ut.
  Men det där med Sveriges Domstolar är faktiskt någonting nytt. Annars brukar ju sådana här meddelanden har avsändare som t.ex Skatteverket(populärt i deklarationstider), diverse banker där de påstår att man är kund. Jag har själv fått några sådana i min mail. I mitt fall var det inte var någon av bank som jag överhuvudtaget kunde tänka mig ha att göra med som var avsändaren i detta fall. Men jag nog knappast klickat på länken i alla fall. Fast det verkar inte som bedragarna har tröttnat på att skicka mail med sådant innehåll. Så det är nog så att de tjänar en hel del kosing på det. Annnars tror inte jag att de skulle hålla på med det. Men när det gäller att utge sig för att vara Sveriges Domstolar så tror jag brottsrubiceringen inte bara blir bedrägeri utan också föregivande av allmänställning dessutom. Så det verkar som om bedragarna inte har någon som helst respekt ens för vårt rättsväsende...
 
/Ma
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela