Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Lämna katten ensam hemma

Publicerad 2016-06-29 20:44:46 i Allmänt,

  Det verkar som om inte alla vet att det förbjudet att lämna en katt ensam hemma när man åker på semester. Det räcker inte med att den har mat och vatten. En katt ska ha tillsyn minst två gånger per dag annars är det brottsligt. Detta är någonting som beslöts 2008. Då skärptes djurskyddslagen då det gällde katter.
  Där står bland annat att   tillsynen av katt bland annat innebar att man ska titta på hur katten mår, men det är även kopplat till den sociala kontakt som katter behöver – antingen från människor eller andra katter. Sen ska också katten undersökas och kollas hur den mår. Har den skador. Det ska tittas på klor, se om den äter och dricker ordentligt. Det ska alltså konstateras att katten mår bra, Det räcker inte bara med att slänga en blick på katten och detta gäller även utekatter. Men där har de kommit fram till att det räcker med att man har försökt locka till sig katten ett antal gånger per dygn. Man blir inte en brottsling om katten vägrar dyka upp.  
  Däremot är det brottsligt att inte försöka att kolla hur sin katt har det minst två gånger per dygn. Det är alltså inte att göra som många tror att bara ställa ut vatten och mat till kissen och tro att den ska klara sig själv. Ser man något sådant så är det brotssligt. Detta brott faller under lagen om tillsyn av katter och hundar. Så nu får vi se vilka katt och hundägare som inte tar hand om sina husdjur tillräckligt i sommar...
 
/Ma
 
 
 
 
 
 
 

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela