Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Sociala medier kommer få åldersgräns

Publicerad 2016-01-29 19:21:35 i Allmänt, politik,

 
 
  Nu har det kommit ett EU-direktiv som gör att Sverige måste utreda åldersgräns på sociala medier och inom två år ska Sverige ha infört EUs dataskyddsdirektiv. Med detta dataskyddsdirektiv följer en åldersgräns för att få använda sociala medier, för att företagen inte ska kunna spara personuppgifter om barnen utan föräldrarnas godkännande. Så nu ska snart barnen fråga sina föräldrar eller vårdnadshavare om tillåtelse att inneha facebookprofil och instagramkonto t.ex.
  Regeringen i sig verkar inte vara särskilt intresserad av att förbjuda ungdomar att vara aktiva på sociala medier. Men EU tvingar Sverige att utreda en åldersgräns på sociala medier. Om åldergränsen kommer att hamna på 13 år eller 16 år är nuläget oklart. Inte heller vilka sociala medier som kommer ofattas av åldergränsen och inte heller vad som kommer bli straffet om det bryts mot åldersgränsen eller vem som kommer straffas.
  Det enda som är klart är att EU kräver att Sverige inför åldersgräns för sociala medier. Så Sverige får snällt rätta sig efter EU för det brukar ju Sverige göra. Själv tycker jag bara att detta är ännu ett bevis på hur EU krånglar till allt och vill kolla allt. Nu ska ungdomarnas interntvanor på socialla medier kontrolleras. Frågan är väl vem som ska kontrollera det och ha ansvar för ungdomarnas aktivet i sociala medier. Men det har ju regeringen två år på sig att komma fram. Så inom dessa två år lär det finnas en åldersgräns för sociala medier...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela