Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Snart slut med roamingavgifterna

Publicerad 2016-02-11 19:13:12 i Allmänt,

 Nu är det snart slut med roamingavgifterna inom EU. Nästa år kommer teleoperatörerna förbjudas att som regel ta betalt av konsumenten för roamingavgiften inom EU.Redan är det flertalet av operatörerna som har slopat roamingavgifterna inom EU. Vilket jag tycker är bra och det finns en anledning till att jag tycker det. Detta beror kanske knappast på att det har att göra med mitt resande.
  Det är ju så att jag har Mitt Sommartillhåll inte så fruktansvärt långt från Ålandshav och det händer lite då och då att när jag är där att jag får in den finska mobiloperatören och då blir debiterad för utlandstaxa fast att jag har befunnit mig i Sverige. Detta beror på att det i området finns platser där det råder så kallad radioskugga och mottagningen är väldigt dålig.
  Jag ser fram emot nästa år då jag kan välja vilken operatör jag vill och slippa sitta och tala med dem i telefon/per mail och förklara för dem att jag inte har varit med mobil utomlands och att jag däremot har befunnit mig i ett område som det är känt för radioskugga och visserligen ligger i gränstrakterna men inom Sverige och därför ska ha svensk taxa på mitt surfande. Som läget är just nu har jag ju stängt av allt som har med roaming att göra på min mobil för att slippa få sådana räkningar, men det gör ju också att det inte går att nå mig ibland när jag befinner mig där.
  Så detta politiska beslut nästa år är något som passar mig utmärkt. Äntligen verkar det som om jag skulle kunna få lite användning av Sveriges medlemskap i EU. Nu får jag ringa lika billigt/dyrt som vanligt med min mobil utan att tänka på om min mobil verkar vilja befinna sig i grannlandet eller inte. För det är ganska ofta det händer, speciellt om det har blåst och ett antal stolpar har ramlat i backen. Då slipper jag utlandstaxa för det i fortsättningen. Skönt att ha något att se fram emot i detta fall..Kanske har EU i alla fall bidragit med något gott trots allt...
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela