Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Ska det bli flyktingbostäder på Östermalm

Publicerad 2016-02-25 19:50:48 i Allmänt,

  Nu ska det byggas hela flyktingkvarter och det ryktas om att dessa kvarter ska placeras bland annat på Östermalm och Bromma. Det är 4.000 nödbostäder som ska byggas i Stockholms stad. Det är delar av stadens krisplan med tioåriga, tillfälliga, bygglov – både i Bromma och på Kungliga Djurgården som har läckt ut.
  Sedan ett par månader tillbaka pågår en okänd krisplaering i Stockholms stad för att Stockholm ska kunna ge flyktingar som fått ett permanent upphållstillstånd egna bostäder i Stockholm.Det är mening att dessa nödbostäder ska stå klara i höst och dessa 4.000 nyckelfärdiga lägenheter ska forma hela kvarter.
  Att detta inte har läckt ut förrän nu är kanske inte så konstigt. Det lär ju bli rama skri när det kommer fram var dessa "flyktingkvarter" ska ligga. Därtill kan man ju också kontatera att eftersom det är meningen att bostäderna ska stå i endast 7-10 år så lär de inte vara vidare byggda. Fast de ska ändå hysa folk under den perioden. Men tänker man sedan på hur handläggningstiden angående asylärenden brukar ta. Så tror jag dessa bostäder kommer att hysa de personerna som kommer att bo där betydligt längre.
 Undra vad Östermalmsborna kommer att tycka om att få "flyktingkvarter" i sin närhet. Jag gissar att protesterna nog blir ganska stora där. Så jag tror inte att det är sista ordet som är sagt i denna fråga. Få se om det kommer att bli några "flyktingkvarter" på Östermalm eller om de kommer att hamna på några mindre aktraktiva området. I vilket fall som helst så detta något som många förvaltningar inom Stockholms stad är involverade i och i höst ska de första av dem ju stå klara för inflyttning. Sedan ska byggas ett antal 2017 och 2018. Sedan verkar det som om de inte planerar för mera flyktingar. Kanske anser de att läget i världen har stabiliserats då. I vilket fall som helst så verkar inte planeringen sträcka sig längre i detta avseende. Fast det lär ju bli ett statans liv i vilket fall som helst. Jag tror protestera blir mycket stora och kommer kosta en hel del. Men de på Östermalm har väl råd att betala för att få protetestera mot att få en bunt flyktingar i sin närhet...
 
 
/Ma

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela