Berättelser och tankar

Denna blogg är en fortsättning på den blogg jag hade på Metrobloggen vid namn Berättelser och tankar ur mitt liv. Här är det tänkt att jag skall skriva av mig lite av det som händer runt omkring mig samt en hel del aktuella händelser. Samt åsikter om saker. I de fall som jag inte har angett någon fotograf till bilderna i min blogg, är bilderna mina egna. Min mail: [email protected]

Nytt byggexpriment i Norrtälje

Publicerad 2016-12-15 17:44:25 i Allmänt,

Norrtälje kommun har är en av de kommuner som ingår i projektet 500k. Det projektet går ut på bebyggelsen i villaområden ska förtätas i samråd med fastighetsägarna.
Detta beror på att de har sett att det finns en massa mark i dessa områden som skulle kunna användas till att bygga bostäder på. Kruxet är bara att denna mark är tomtmark till villorna. Men det vill de kunna komma runt de lagar som finns. Allt för att de ska byggas fler bostäder som sedan ska kunna hyras ut.
Det skulle exempelvis bli tillåtet att bygga närmare tomtgränsen än fyra meter vilket idag är förbjudet. Allt för att ta livet av den kommande bostadsbristen som väntas. Norrtälje kommun lär vara med i en försöksstudievsom tydligen inom inte allt för avlägsen framtid ska övergå till någon som kallas verklighetslabbat. Där är det tänkt att några villaområden ska utses för att få vara med i denna framtidsvision av boende.
Men är nu alla så intresserade av att få folk boende i sina trädgårdar. Jag är inte lika säker på det är som det framstår i artikeln. Jag skulle nog gissa att det ett tu tre kommer ett lagförslag som innebär att fastighetsägare blir mer eller mindre påtvingade extra fastigheter på.sina villatomter...
/Ma

Projekt 500k

Liknande inlägg

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Ma

Kvinna född 1964. Bor ii Norrtälje och har ett fritidshus på Väddö. Intresserad av inredning, hus och hem samt trädgård. Gillar att resa och äta god mat. Trivs bland folk.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela